Dodržování léčebného režimu i letos kontroluje pouze ČSSZ
12.1.2007
Lidé, kteří pobírají nemocenské, musí umožnit kontrolu dodržování léčebného
režimu. Kontrolují ho pověření pracovníci jednotlivých pracovišť České správy sociálního zabezpečení, tedy okresní (v Praze Pražské, v Brně Městské) správy
sociálního zabezpečení (OSSZ/PSSZ/MSSZ).
Platí tedy i nadále obdobná pravidla
jako v roce 2006. Účinnost zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění a některých souvisejících předpisů, který měl mimo jiné zaměstnavatelům umožnit kontrolovat dodržování režimu dočasně práce neschopného zaměstnance v prvních 14 dnech pracovní neschopnosti, totiž v prosinci 2006 Parlament ČR odložil, a to o jeden rok - na 1. leden 2008.
Pověření pracovníci OSSZ/PSSZ/MSSZ, kteří kontrolují dodržování léčebného režimu
(tzv. pracovníci dozoru), se prokazují oprávněním ke kontrole. Práce neschopní
občané jsou povinni jim předložit doklad o pracovní neschopnosti, do kterého
pracovník dozoru zaznamená datum a čas kontroly a svůj podpis. Pokud
práceneschopný poruší ošetřujícím lékařem stanovený léčebný režim, může mu
příslušná OSSZ/PSSZ/MSSZ nemocenské dočasně snížit nebo zcela odejmout.
Například ke 30. září 2006 všechna pracoviště ČSSZ na základě 187 112 kontrol
dodržování léčebného režimu vydala celkem 4 412 postihů.
V souvislosti s odložením nového zákona o nemocenském pojištění i nadále v
letošním roce platí:
- Organizace s více než 25 zaměstnanci poskytují dávky nemocenského pojištění
svým zaměstnancům samy stejně jako v roce 2007. - Malé organizace do 25 zaměstnanců stejně jako v roce 2006 přijímají od svých
zaměstnanců žádosti o dávky nemocenského pojištění a posílají je příslušné OSSZ/PSSZ/MSSZ,
které dávky vyplácejí. - Práce neschopní pojištěnci mají nárok na nemocenské od prvního dne uznání
dočasné pracovní neschopnosti. - Pro výpočet denního vyměřovacího základu, od něhož se odvíjí výše dávek
nemocenského pojištění, platí stejně jako loni dvě redukční hranice. Denní
vyměřovací základ je zjednodušeně součet hrubých příjmů za 12 kalendářních
měsíců před vznikem pracovní neschopnosti dělený počtem kalendářních dnů s
vyloučením nezapočitatelných dnů. Od 1. ledna 2007 se tyto redukční hranice
zvýšily a nově jsou 550 Kč a 790 Kč. Maximální nemocenské, které je možné dostat
za prvních 30 kalendářních dnů nemoci, je tak celkem 12 995 Kč. Dostane ho ta
osoba, jejíž hrubé příjmy v posledních 12 kalendářních měsících činily nejméně
288 350 Kč, tedy alespoň cca 24 000 Kč měsíčně hrubého.
Výpočet nemocenského od 1. ledna 2007
Za prvních 14 kalendářních dnů pracovní neschopnosti se denní vyměřovací základ
do 550 Kč započítá z 90 %, z částky nad 550 Kč do 790 Kč se započítá 60 %, k
částce nad 790 Kč se nepřihlíží. Od 15. kalendářního dne pracovní neschopnosti
se částka do 550 Kč započítá v plné výši a částka od 550 do 790 Kč pak ze 60 %,
k částce nad 790 Kč se nepřihlíží.
Nemocenské za první tři kalendářní dny se následně počítá jako 25 % denního
vyměřovacího základu po redukci. Od 4. do 14. dne se nemocenské počítá jako 69 %
redukovaného denního vyměřovacího základu a od 15. dne pracovní neschopnosti se
nemocenské vypočítává jako 69 % redukovaného denního vyměřovacího základu.
(Pozn.: redukce denního vyměřovacího základu je rozdílná v závislosti na tom,
zda se jedná o nemocenské za prvních 14 dnů PN, nebo po 15. dni PN – viz 1.
odstavec výše)
Příklad: výše nemocenského při průměrné mzdě 19 968 Kč měsíčně
Denní výše nemocenského za první tři kalendářní dny pracovní neschopnosti je v
tomto případě od 1. ledna 2007 celkem 140 Kč. Od čtvrtého do čtrnáctého dne se
jedná o 386 Kč a od patnáctého dne pak o 424 Kč. To znamená, že při
čtrnáctidenní pracovní neschopnosti je od nového roku nemocenské celkem 4 666
Kč. Pokud bude pracovní neschopnost trvat 30 kalendářních dní, pak nemocný,
který pobíral průměrnou mzdu 19 968 Kč, dostane 11 450 Kč.
Dávky nemocenského pojištění jsou čtyři. Jedná se o nemocenské, podporu při
ošetřování člena rodiny, peněžitou pomoc v mateřství a vyrovnávací příspěvek v
těhotenství a mateřství.
Štěpánka Filipová,
tisková mluvčí ČSSZ
Cestovní agentura Palma - Alena Francová
Katalog firem » Cestovní ruch » Cestovní kanceláře
LAST MINUTE
Uvedená cena za osobu zahrnuje: LETENKY, transfery,ubytování se stravou ALL INCLUSIVE, delegát.
Egypt, Hurghada: AMARINA ABU SOMA RESORT 5* 05.12.-12.12.2026 z Prahy za 16 090 Kč
Egypt, Hurghada: SRNTY SAHL HASHEESH 5* 28.11.-05.12.2026 z Prahy za 23 990 Kč
Egypt, Hurghada: SENTIDO NAGA BAY 5* 28.11.-05.12.2026 z Prahy za 21 690 Kč
Egypt, Marsa Alam: SWISS TOUCHES RESORT & SPA 4* 03.12.-10.12.2026 z Prahy za 17 790 Kč
Kapverdské ostrovy, Boa Vista: RIU TOUAREG 5* 01.12.-08.12.2026 z Prahy za 28 690 Kč
Kapverdské ostrovy, Sal: ROYAL HORIZON PONTA SINO 5* 27.11.-04.12.2026 z Prahy za 26 650 Kč
Keňa: ANANEA DIAMONDS MALINDI 4* 24.11.-01.12.2026 z Prahy za 33 990 Kč
Dominikánská republika: MELIÁ CARIBE BEACH 5* 27.11.-5.12.2026 z Prahy za 32 990 Kč
Vietnam, Phu Quoc: MELIA VINPEARL PHU QUOC 5* 22.11.-30.11.2026 z Prahy za 33 490 Kč
Kontakty:
www.ck-palma.cz
e-mail: palmaol@ck-palma.cz
tel. 585 154 586
mobil: 602 21 01 21

11.11.2026
Po letech v marketingu radí firmám, jak lépe oslovit zákazníky
Zprávy z regionu
19.10.2026
Listopad na Dlažce patří tradičně Hudboslovení
Zprávy z regionu
19.10.2026
Rychlé hubnutí může oslabit kosti na dlouhé roky
Zprávy z regionu
17.10.2026

