Reklama

Sobota 21. července 2018, svátek má Vítězslav, venku je 26.2 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Vírník je malé letadélko, které je nejbezpečnějším leteckým prostředkem, říká majitel Nirvany Pavel Březina

Rozhovory

18.7.2016

Autor: hcz

Zlínská firma Nirvana, která se do Přerova na letiště přistěhovala před dvěma lety, představila na Dnu letiště malé letadélko - vírník. Majitel Nirvany Pavel Březina se před lety do tohoto malého stroje zamiloval, když ho na let pozval jeho kamarád ve Švédsku. A láskou k tomuto malému stoji zahořela i jeho manželka Jana, která je v republice v pořadí první pilotkou tohoto malého stroje.

Jak jste se vůbec dostali k výrobě vírníků?
Manžel létal dlouho na motorovém paraglidu, ale když ho kamarád svezl ve vírníku ve Švédsku, do stroje se zamiloval. Let je totiž ve vírníku plynulejší a bezpečnější a pro většinu lidí, kteří létají na paraglidech, je to let přirozený. Výrobou těchto malých letadýlek jsme se začali zabývat před čtyřmi lety. Jsme zlínská firma a tady v Přerově jsme druhým rokem. K nejobratnějším vírníkům, které tady máme, patří typ Calidus. Tento stroj milují hlavně piloti, kteří mají rádi vzrušení.

Majitel firmy Nirvana Pavel Březina se svěřil, že firma vírníky nejen skládá, ale vyrábí do nich i různé komponenty.

Co nám o vírníku můžete dál prozradit?
Vírník je oproti vrtulníku nebo letadlu jednodušší na údržbu a provoz. Letí zhruba rychlostí okolo 185 kilometrů za hodinu, ale dokáže letět i třicetikilometrovou rychlostí. K nádrži na 75 litrů se dá připojit i přídavná nádrž na dalších 65 litrů, a tak je vírník schopný letět v kuse až 8 hodin. Jeho další výhodou je, že může kdekoliv přistát, třeba na louce, nebo na soukromém pozemku.

Co vaše firma ještě kromě vírníků vyrábí?
Naše firma je jedním z největších světových výrobců paramotoru neboli motorových padáků. Vyrábíme a prodáváme do 40 zemí světa. Ročně vyrobíme asi 300 takových strojů, které patří mezi nejluxusnější na světe. Máme ale i největší závodní tým a já sám jsem 6-ti násobným mistrem ČR, několikanásobným mistrem Německa, Mistrem světa a vicemistrem Evropy. Dodnes létám a věnuji se jak vývoji paramotorů, tak i doplňků. Vírniky jsou vlastně naší druhou možná spíše přidruženou výrobou, ale díky škole jsou více videt.

Na letišti provozujete i školu na pilotování vírníků. Je složité získat pilotní průkaz?
Získat pilotní průkaz na stoj, který v zahraničí využívají lidé jako dopravní prostředek do práce, není vůbec složité. My máme ve škole šest strojů. V republice je jich celkem pětatřicet, ale v Německu jich létá okolo sedmi set.

Jaké plány máte do budoucna?
Do budoucna bychom se chtěli věnovat i výrobě autovírníku. Chceme vyrobit i vírník, který bude moci i na silnici, a pro zájemce připravujeme další novinky.

A kolik takový špás stojí?
Pořizovací cena takového stroje je okolo jednoho a půl milionu korun.

První vírník sestrojil roku 1923 Španěl Juan de la Cierva. Před druhou světovou válkou byly vírníky oblíbené jako pozorovací a spojovací letouny. Jejich předností byla zejména nízká minimální rychlost a velmi krátká startovací i přistávací dráha.

Sdílet na facebooku Sdílet na Twitteru

hcz

Reklama

Městys Dřevohostice

Katalog firem » Obce » A-K

Městys Dřevohostice se rozkládá po obou březích říčky Bystřičky, asi 15 kilometrů jihovýchodně od Přerova, na okraji Hostýnské vrchoviny. V současné době zde žije asi 1500 obyvatel a k...