Reklama

Čtvrtek 28. listopadu 2024, svátek má René, venku je 7.9 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Tuny odpadů narůstají, třídicí linka už nestíhá, proto se počítá s navýšením kapacity

Zprávy z regionu

14.3.2021

Autor: red

Třídicí linka, která se nachází v areálu skládky v Žeravicích, už kapacitně nestačí. Odpadu je skoro o čtyřicet procent více než před pěti lety a od roku 2022 se ještě navýší, neboť Přerov zavede sběr obalových a odpadních kovů z domácností. Zvýšení kapacity linky proto patří mezi priority města i přerovských technických služeb, které linku provozují. Na úpravu je vyčleněno 10 milionů 720 tisíc korun, dotace bude činit 25 procent z částky. Radní už schválili zadávací podmínky pro veřejnou zakázku.

Třídicí linka V Žeravicích 

Foto: Magistrát města Přerova

Poslední modernizací prošla linka před deseti lety. "Úprava se ale soustředila na zlepšení pracovního prostředí, konkrétně kabiny pro obsluhu, a vylepšením prošly i dopravníkové cesty. Mezi roky 2016 až 2020 ovšem vzrostl objem zpracování na třídicí lince z 533 na 750 tun separovaného plastového odpadu, proto jsme se zaměřili na možnosti navýšení kapacity," uvedl radní Michal Zácha. Modernizace je zaměřena na zautomatizování některých činností a tím zrychlení práce se separovaným odpadem. Příkladem je oddělení železných kovů pomocí elektromagnetického separátoru, automatizované vyskladňování sběrových boxů, vynášení některých tříděných komodit mimo budovu pomocí pásových dopravníků či fólií pomocí vakuové technologie. V neposlední řadě je v plánu i pořízení nového lisu o větší síle, který snižuje náklady související s přepravou lisovaného materiálu. To vše při zachování současného počtu pracovníků.

Jak linka funguje? K třídicí lince míří vozidla přivážející separovaně sbíraný odpad určený k dotřídění od nežádoucích příměsí a následné materiálové recyklaci. Putuje sem obsah žlutých kontejnerů, určených pro sběr plastů a nápojových kartonů. Základem linky je pásový dopravník s dvanácti shozy do šesti oddělených kójí, třídění odpadu se tu provádí ručně a u každého shozu mohou pracovat až dva zaměstnanci. Všechny komodity se následně lisují a v této podobě čekají na odvoz a následnou materiálovou recyklaci. Na konci třídícího pásu se nachází zbytkový odpad, který se podle nového zákona o odpadech od 1. ledna letošního roku už nesmí skládkovat. Tento se v jeho surové podobě nově také lisuje a převáží k energetickému
využití primárně do spaloven či po úpravě do cementáren.

red