Válka mezi radnicí a provozovatelem MHD se rozhořela. Řešení krize je v nedohlednu
26.8.2011
Autor: Jan Procházka
Na přerovskou radnici jako by se sypala jedna pohroma za druhou. Ke korupčním skandálům přibyla další vážná hrozba. Provozovatel MHD, slovenská společnost SAD Trnava, dal radním na stůl výpověď. Údajně proto, že zahraniční společnost nesmí tento druh dopravy podle evropského práva provozovat v cizí zemi. Radnice se však do společnosti tvrdě opřela. Skutečným důvodem je podle politiků špatné hospodaření společnosti. Ta to však popírá.
Platná legislativa neumožňuje obchodní společnosti, aby provozovala městskou hromadnou dopravu mimo zemi, ve které má sídlo. Toto zjištění začátkem roku odstartovalo vleklý spor mezi někdejšími nadšenými partnery. Městem Přerov a slovenskou firmou SAD Trnava, která od roku 2010 ve městě provozuje MHD. Neshody však celé měsíce zůstaly pod pokličkou, přestože SAD na konci května podal výpověď, údajně proto, že se nechtěl dopouštět protiprávního jednání. Vedení města o problému neinformovalo ani zastupitele. Cela kauza vyplula na povrch až v uplynulých dnech. Společnost po Přerovu žádala navýšení celkové výše prokazatelné ztráty za rok 2010, což radní tento týden zamítli. Rozdíl mezi již uhrazenou prokazatelnou ztrátou a celkovou prokazatelnou ztrátou, jak ji společnost vyčíslila, podle firmy činí 7,78 milionů korun.
"Podle zákona nejsme oprávnění provozovat na území cizího státu městskou hromadnou dopravu. Tento fakt je jediným důvodem naší výpovědi. To, že o tomto zákonu Přerov nevěděl a smlouvu s námi podepsal, je chyba města, nikoli naše. My jsme splnili všechny podmínky, které po nás byly požadovány," uvedl místopředseda představenstva SADu Marek Antoňák. Podle něj byla společnost uvedena v omyl a proto žádala po městu vypořádání vzájemných závazků formou dohody. Podle náměstka primátora Dušana Hluzína jsou však skutečné důvody, proč slovenský dopravce odstoupil od smlouvy, ryze finančního charakteru. "SAD si měl sám zjistit, zda tu smí či nesmí podnikat. Je podivné, že podnikatelský subjekt po roce a půl zjistí, že tu podniká nelegálně. Skutečný důvod výpovědi je ten, že se SAD nevejde do plánované ztráty, po nás chtěli navýšení, což ale není možné, porušili bychom tím zákon," zmínil náměstek Hluzín. S tím však vedení SADu nesouhlasí. "Město nám zatajilo několik věcí. Například nám předalo špatné podklady ohledně tras autobusových linek," řekl Antoňák.
Spor se rozhořel i kolem podjezdu v Lověšicích. Ten je totiž příliš nízký a nové ekologické autobusy, které mají na střeše zásobníky na plyn, jím neprojedou. "Měli si to zjistit dopředu. Pokud si celou trasu neprojeli, je to jejich chyba. Třeba by zjistili, jak vysoké mají koupit autobusy," domnívá se Dušan Hluzín. "Je to nesmysl. Součástí podkladů, které jsme od města dostali, byla i data o jednotlivých linkách. Neměli jsme důvod jim nevěřit. A neexistuje žádný dostupný typ autobusu na plyn, který by tím podjezdem projel. Rozhodně ne tak moderní, jaké jsme do Přerova koupili," vrací Marek Antoňák míček na městskou stranu hřiště.
Obě strany hledají dohodu už několik měsíců, zatím však není v dohlednu. SAD přitom už založil v Česku dceřinou společnost, na kterou by dopravu mohl převést. Muselo by však proběhnout nové výběrové řízení. To teď Přerov čeká tak jako tak. "Bude však kvůli evropské legislativě trvat dva roky. Na toto přechodné období nám zákon umožňuje vybrat si jednoho dopravce, který splňuje požadovaná kritéria," vysvětlil tajemník radnice Jiří Bakalík. Přechodným dopravcem by mohl být právě SAD, respektive jeho nově vzniklá česká dceřiná společnost. "Chceme v Přerově zůstat. Všechna naše jednání k tomu směřují," potvrdil Marek Antoňák. O tom, zda město o "problémového" partnera projeví zájem, nechtěl dnes nikdo z radnice spekulovat. SADu vyprší smlouva k poslednímu listopadu.
O práci by kvůli odchodu SADu mohlo přijít až padesát řidičů, kteří nyní žijí v nejistotě, co s nimi bude. "Pokud by tu měl začít působit jiný dopravce, určitě s ním chceme jednat a nabídnout mu převedení zaměstnanců. My sami bohužel nemáme, kde jinde je zaměstnat," řekl Marek Antoňák.
Jan Procházka
Rehabilitační centrum
Katalog firem » Zdravotnictví » Fyzioterapie, rehabilitace
Objednávky na MFK a vyšetření 724 110 208. Léčebná tělesná výchova na neurofyziologickém podkladě. Procedury fyzikální terapie, masáže, myoskeletární medicína, manuální fyzioterapeuti...
3.1.2025
V přerovské nemocnici se loni narodilo 531 dětí
Zprávy z regionu28.12.2024
Hrad Helfštýn láká na tradiční novoroční výstup
Zprávy z regionu18.12.2024
Přerovská nemocnice představuje revoluční vzduchové dlahy PANat pro efektivnější rehabilitaci pacientů
Zprávy z regionu16.12.2024