Reklama

Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav, venku je 11.9 °C

Sextingu se teenageři nebrání, své sexuální materiály zveřejní více než 8 procent z nich

Zprávy z regionu

12.3.2012

Autor: pnar

Vlastní sexuální materiály, na kterých jsou částečně svlečení nebo úplně nazí, umístilo v roce 2011 na internet 8,25 procent teenagerů. Takové výsledky ukázal výzkum o pronikání sextingu do chování českých teenagerů vypracovaný Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci. Ukázat vlastní sexuálně laděné materiály v profilu se přitom odváží spíše chlapci, naopak dívky je častěji posílají partnerovi či kamarádům.

Kolik českých dětí sdílí své vlastní sexuální materiály prostřednictvím mobilních telefonů či internetu a co je k podobnému konání motivuje? Tak zněly hlavní otázky výzkumu olomoucké univerzity zaměřené na tzv. sexting, neboli šíření textových zpráv, vlastních fotografií či videa se sexuálním obsahem prostřednictvím virtuálních elektronických médií – zejména internetu.
"Téměř 75 procent respondentů si uvědomuje, že je sexting rizikový a riskantní, ale stále zůstává velké procento těch, kteří se zveřejňováním svých sexuálních materiálů na internetu vystavují velkému nebezpečí. Do výzkumu se zapojilo celkem 9353 respondentů ve věku od jedenácti do sedmnácti let a zastoupeny byly všechny kraje České republiky," sdělil jeden z řešitelů výzkumu Kamil Kopecký.
Vlastní sexuální materiály, na kterých jsou částečně svlečení nebo úplně nazí, umístilo podle Kopeckého v roce 2011 na internet 8,25 procent teenagerů, a to do profilu v rámci sociální sítě či do databáze digitálního úložiště fotografií. Chlapci přitom tvořili 57,71 procent a dívky 42,49 procent. "Sexuálně laděné materiály sdílí s okolím častěji děti starší patnácti let (tj. 66,99 procent), a to dvakrát více než děti mladší patnácti let (33,01 procent)," uvedl dále Kopecký.

Kromě toho navíc 9,7 procenta respondentů přiznalo, že poslali vlastní sexuálně laděné materiály jiným osobám, ať už příteli, přítelkyni, kamarádovi či partnerovi. Přičemž častěji odesílaly tyto materiály dívky, v 54,37 procentech případů, než chlapci, ve 45,63 procentech. Sexuálně sugestivní materiály odesílají jiným lidem děti starší patnácti let (73,03 procent), téměř třikrát více než respondenti mladší patnácti let (26,97 procent).
"Výzkum sledoval také motivace pro realizaci sextingu. Znepokojujícím zjištěním je fakt, že je sexting nejčastěji realizován "z nudy". Mezi další motivace patří navázání intimního kontaktu s jiným pohlavím, vyvolání vzrušení u "adresátů" nebo jsou materiály zveřejňovány jako forma sebeprezentace. V méně případech pak sexting vznikl jako dílo okamžiku a intimní materiály neměly být zveřejněny," říká o zjištěních výzkumu Kopecký.
Výsledky výzkumu dokazují, že sexting je v populaci českých teenagerů rozšířen, nicméně zatím nedošlo k jeho masovému rozmachu. Přesto existuje i v českém prostředí celá řada případů sextingu, kde byla do vyšetřování vzhledem k trestněprávní povaze zapojena policie. Případy sebevražd způsobených sextingem se v českém prostředí téměř neobjevují, zdokumentován je aktuálně jeden případ sebevraždy dítěte, kde byla prokázána přímá souvislost se sextingem. V zahraničí již takových kauz nalezneme více. Podrobnosti nabízí adresa www.sexting.cz.
"Vzhledem k závažnosti a nebezpečnosti tohoto fenoménu by měla hrát velkou úlohu cílená edukace a prevence. V českém prostředí se nabízí celá řada projektů, které s úspěchem realizují nejrůznější preventivní přednášky, workshopy či osvětové kampaně, například www.e-bezpeci.cz, www.esynergie.cz a svou úlohu hrají také preventivní aktivity Policie ČR," doplnil Kopecký. Ze zahraničních kampaní zaměřených na sexting je velmi zdařilá videokampaň australského projektu TkinkUKnow.

pnar

Reklama

RJ - Cyklo Konečný

Katalog firem » Obchod » Cykloprodejny

Maxbike Rock Machine Galaxy Doplňky: přilby - Ked, Sulov, Catlike rukavice Sulov pláště - Kenda doplňky Rav X, Max 1 zámky Magnum computery Sigma osvětlení Smart ráfky ...